Od dnia 1 stycznia 2024 roku porady z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacjiświadczone będą stacjonarniew punktach zlokalizowanych w budynku Starostwa Powiatowego w Kłobucku, Gminie Wręczyca Wielka, Gminie Lipie oraz Gminie Krzepice.
Punkt w Gminie Wręczyca Wielka – Gminny Ośrodek Kultury, ul. Śląska 20, 42-130 Wręczyca Wielka
– świadczy usługi z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnej mediacji
Godziny świadczenia pomocy:
- Poniedziałek 8.00 – 12.00
- Wtorek 15.00 – 19.00
- Środa 14.00 – 18.00
- Czwartek 15.00 – 19.00
- Piątek 14.00 – 18.00
Punkt w Gminie Lipie – Gminny Ośrodek Kultury, ul. Częstochowska 95, 42-165 Lipie
– świadczy usługi z zakresu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji
Godziny świadczenia pomocy:
- Poniedziałek 13.00 – 17.00
- Wtorek 8.00 – 12.00
Punkt w Gminie Krzepice – Urząd Miejski w Krzepicach, ul. Częstochowska 13,
42-160 Krzepice
– świadczy usługi z zakresu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji
Godziny świadczenia pomocy:
- Środa 12.00 – 16.00
- Czwartek 12.00 – 16.00
- Piątek 8.00 – 12.00
Punkt w Starostwie Powiatowym w Kłobucku – Rynek im. Jana Pawła II 13, 42-100 Kłobuck
– świadczy usługi z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej; usługi z zakresu nieodpłatnej mediacji świadczone są w czwartki.
Poniedziałek
|
15.30 – 19.30 |
p. Nowicki Adrian |
|
Wtorek
|
16.00 – 20.00 |
p. Lipiec Łukasz |
|
Środa
|
15.30 – 19.30 |
p. Kuśmierski Andrzej |
Co druga środa od dn. 03.01.2024 |
Środa
|
15.30 – 19.30 |
p. Cieśla Katarzyna |
Co druga środa od dn. 10.01.2024 |
Czwartek
|
15.30 – 19.30 |
p. Brodziak-Grzyb Katarzyna MEDIATOR |
|
Piątek
|
15.30 – 19.30 |
p. Trzewiczek Krzysztof |
|
Zadanie świadczenia usług z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji w punkcie w Gminie Wręczyca Wielka oraz w punkcie w Gminie Lipie i Krzepice powierzono Fundacji Studenckiej „Młodzi-Młodym” będącej Organizacją Pożytku Publicznego (OPP) z siedzibą w Częstochowie ul. Bór 116, 42-202 Częstochowa.
Osoby uprawnione do otrzymania nieodpłatnej porady prawnej/nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego:
Nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie uprawnionej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającej innych osób w ciągu ostatniego roku (art. 4 ustawy).
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego dla osób, o których mowa w art. 8 ust. 8 ustawy o NPP tj. dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się:
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość w formie porady telefonicznej, a także w formie porady e –mailowej.
Osobom, o których mowa powyżej, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, również przez zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się, lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób. W powyższej sytuacji, osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo odbiera bezpośrednio od beneficjenta oświadczenie, w przedmiocie braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Ponadto, osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, które zgłoszą uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składają staroście, w formie papierowej lub elektronicznej, oświadczenie w przedmiocie braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość.
Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadcząca nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną informacji o złożeniu przez osobę uprawnioną oświadczenia oraz danych kontaktowych tej osoby, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.
Zapisy w przypadku konieczności skorzystania z porady za pomocą środków porozumiewania się na odległość dokonywane są:
- telefonicznie pod numerem telefonu : 34 310 95 12 ( poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 7.30 – 15.30, wtorek w godz. 8.00-16.00)
- za pomocą e-maila: starostwo@klobuck.pl
Umawianie terminu wizyty:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w Punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty.
Zgłoszeń dokonuje się:
- telefonicznie (tylko w języku polskim) pod nr tel. 34 310 95 12 w następujących dniach i godzinach (z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy):
poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. 7.30 – 15.30
wtorek w godz. 8.00-16.00
- online przez publiczną stronę internetową prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości: https://zapisy-np.ms.gov.pl/
Zawsze poza kolejnością przyjmowane są kobiety w ciąży (art. 8 ustawy).
Nieodpłatna pomoc prawna (art. 3 ustawy) polega na:
- poinformowaniu osoby fizycznej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, lub
- wskazaniu sposobu rozwiązania powstałego problemu prawnego, lub
- sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym (w takim przypadku prawnik udzielający nieodpłatnej pomocy prawnej może sporządzić projekt pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego
w postępowaniu sądowoadministracyjnym)
W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej można uzyskać także wsparcie związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie (art. 3a ustawy) polega:
na udzieleniu potrzebującemu wsparcia w zakresie przygotowania planu rozwiązania problemu, poinformowania go o przysługujących mu uprawnieniach oraz o spoczywających na nim obowiązkach. Przykładem może być opracowanie planu wyjścia z zadłużenia kredytowego. Zadaniem doradcy jest przede wszystkim udzielenie pomocy obywatelowi w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym w realizacji przygotowanego wspólnie planu.
Nieodpłatna mediacja (zgodnie z art. 4a, ust. 1 - 4) obejmuje:
- poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania
z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających; - przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej; - przeprowadzenie mediacji;
- udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
- sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub
- zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Edukacja prawna:
Organizacja pozarządowa obsługująca mieszkańców w Punktach w Gminie Wręczyca Wielka, Gminie Lipie i Gminie Krzepice organizuje wydarzenia edukacyjne, na których omawiane są problemy zgłaszane w Punktach NPP i NPO.
Formy: wykłady, warsztaty, informatory i poradniki, nagrania zamieszczane w Internecie.